Onze nieuwsbrieven houden je elk kwartaal op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in het Actieprogramma iWlz.

Programmamanager aan het woord: Eduard Renger

Allereerst hoop ik natuurlijk dat een ieder die dit leest, in de afgelopen periode heeft kunnen genieten van een welverdiende vakantie! Dat was in ieder geval binnen het Actieprogramma iWz wel het geval, maar toch hebben we niet helemaal stilgezeten. Zo is er bijv. doorgewerkt aan het finaliseren van de specificaties voor het indicatieregister 2. Deze zijn inmiddels gepubliceerd op de iStandaarden website. Daarnaast, en dat is het belangrijkste thema voor deze nieuwsbrief, is er een voorstel ontwikkeld voor het vervolg van het Actieprogramma. In een bestuurlijk overleg van 21 mei j.l. heeft er een evaluatie plaatsgevonden van de huidige koers. Die koers is zoals bekend gericht op een 'as is'-overgang van het huidige berichtenverkeer binnen de Wlz, naar registers, specifiek voor de Wlz. Vanuit de bestuurders is de vraag gekomen een voorstel te maken over een verandering van die koers, waarbij meer ruimte is voor een domeinoverstijgende aanpak. Daarbij is het niet direct de bedoeling alles wat al in de steigers staat, nu weer af te breken, maar alles wat nog niet zover is wel om te buigen. Het voorstel zal besproken worden in het bestuurlijke overleg van 23 september. Welke gevolgen het precies zal hebben voor de aanpak zal ook dan pas duidelijk zijn. Ik zal daar in een volgende nieuwsbrief uiteraard uitgebreid op terugkomen.

Een andere belangrijke mijlpaal die voor ons ligt is de overgang van alle zorgkantoren op het netwerkmodel. Sommige zorgkantoren zijn nu nog aangesloten op het indicatieregister via de migratievoorziening Silvester. Vanaf medio januari 2025 is het de bedoeling dat Silvester voor het indicatieregister wordt uitgezet en dat alle zorgkantoren zelf het indicatieregister gaan raadplegen. De volgende stap is dan de inproductiename van het bemiddelingsregister. Vooralsnog staat die gepland voor medio tweede helft van 2025.

Interview met extern partner, Han Huizinga, Senior Beleidsadviseur VGN

1. Wat is de missie c.q. visie van VGN?

Administratie dient ondersteunend te zijn aan het zorgproces. Dat geldt zowel voor de inhoud (wat leg je vast) als voor het proces (hoe leg je vast, hoe deel je gegevens). Daarbij moeten we zorgmedewerkers zoveel mogelijk ontlasten, zodat zij zich kunnen richten op waar zij goed in zijn en waar cliënten belang bij hebben: het leveren van goede zorg en ondersteuning. Ondersteunende processen moeten we dan zo efficiënt mogelijk inrichten en zoveel mogelijk digitaliseren. Daarbij sluiten we zoveel als mogelijk aan bij landelijke afspraken en maken gebruik van bewezen technologie. Daar wijken we alleen van af als dat noodzakelijk is in het belang van onze cliënten, medewerkers of bedrijfsvoering.

We sluiten aan bij landelijke ontwikkelingen en bewezen technologie zodat onze leden zich kunnen richten op hun kerntaken: het bieden van zorg en ondersteuning aan mensen met een beperking.

2. Wat zijn de belangrijkste prioriteiten van VGN?

Zoals veel andere sectoren hebben we te maken met de grote uitdaging om voldoende en voldoende gekwalificeerde medewerkers te vinden en vast te houden om zorg en ondersteuning te bieden aan onze cliënten. Het is dus belangrijk dat medewerkers hun werk leuk vinden, zodat zij kiezen voor werken in de gehandicaptenzorg en daar ook blijven werken. En het leukste aan hun werk is de omgang met cliënten en daarbij hoort ook iets vervelends als administratie. De last van administratie willen we tot een minimum beperken en daarbij helpt goede elektronische gegevensuitwisseling, zoals het iWlz-berichtenverkeer, maar ook het berichtenverkeer in het sociaal domein.

Deze typen gegevensuitwisseling betreffen vooral financieel-administratieve gegevens en de uitdaging voor de komende jaren is om dat wat we bereikt hebben te behouden en uit te breiden met zorginhoudelijke informatie.

3. Welke bijdrage verwacht je van het Actieprogramma voor de VGN-leden, de organisaties voor gehandicaptenzorg?

Een voorbeeld van betrouwbare gegevensuitwisseling is het iWlz-berichtenverkeer. Eind vorige eeuw begonnen om inzicht te krijgen in wachtlijsten heeft het zich ontwikkeld tot een betrouwbaar en bekend systeem van berichtenuitwisseling. In die 25 jaar hebben we veel weerstand bij zorgmedewerkers moeten overwinnen en veel technische en organisatorische hobbels moeten slechten, maar het systeem staat. En we vinden het allemaal een risico om te gaan sleutelen aan iets wat goed werkt. Maar omdat het berichtenverkeer al 25 jaar werkt en is gebaseerd op oude technologie is grondige vernieuwing noodzakelijk. Om gebruik te maken van de voordelen van nieuwe technieken en om in te spelen op ontwikkelingen als netwerkzorg.

Om die reden zijn we 8 jaar geleden begonnen met het denken over het iWlz-netwerkmodel. Een model dat gebruikmaakt van nieuwe technologie, waarbij de onderlinge afhankelijkheid door elkaar opvolgende berichten minder wordt en waarbij het onderhoud eenvoudiger en flexibeler wordt. Door het ophalen van gegevens bij de bron word je minder afhankelijk van andere partijen én borg je dat gegevens actueel zijn. En je bent flexibeler in beheer en onderhoud doordat betrokken partijen aanpassingen kunnen doorvoeren op momenten dat het hun past. De afhankelijkheid van een grote jaarlijkse release op één moment wordt minder. En dat alles draagt bij aan minder kosten voor het geheel. Het lastige is wel dat er veel spelers betrokken zijn bij dit proces, dat het proces een lange doorlooptijd kent en dat kosten en baten niet altijd bij dezelfde partij landen.

Voor de aanbieders van gehandicaptenzorg verwacht ik dat meer flexibiliteit in het systeem van gegevensuitwisseling zal bijdragen aan betere actuele informatie en minder correcties van verouderde gegevens. Dat bespaart direct tijd (je hoeft niet na te bellen, hoeft niet te corrigeren) en draagt bij aan betere zorg doordat de gegevens waar je mee werkt actueel zijn. Op wat langere termijn biedt het mogelijkheden om je administratieve processen verder te stroomlijnen.

Op de korte termijn betekent overgang naar een andere wijze van gegevensuitwisseling echter ook onzekerheid bij de direct betrokkenen (welke gevolgen heeft dit voor mijn werk?), voor ICT-afdelingen (wat betekenen deze veranderingen voor ons ICT-landschap?) en bij bestuurders (welke investeringen vraagt dit en wanneer verdien ik die terug?).

En waar de focus in eerste instantie nog steeds ligt op financieel-administratieve gegevens is het wenselijk dat ook zorginhoudelijke gegevens een plek krijgen in de gegevensuitwisseling.

4. Op dit moment loopt een herijking van de scope van het Actieprogramma. Welke uitkomst zou je graag willen zien?

Het is belangrijk dat genoemde voordelen van het netwerkmodel bij de herijking overeind blijven. En dat er een perspectief komt op het inpassen van zorginhoudelijke gegevens. Ook is het belangrijk dat de keuzes passen binnen bijvoorbeeld de Nationale Visie en Strategie op het gezondheidsinformatiestelsel. Zodat er op inhoud en techniek samenhang ontstaat tussen alle ontwikkelingen op het gebied van elektronische gegevensuitwisseling. Bovenal hoop ik dat we er in slagen om duidelijke afspraken te maken, die bestendig zijn voor een langdurig programma. Zodat we de ingezette ontwikkeling kunnen voortzetten, waarbij we een realistisch tempo afspreken en een realistische uitfasering van de bestaande functionaliteit uit het iWlz-berichtenverkeer naar het iWlz-netwerkmodel inclusief de uitbreiding met zorginhoudelijke informatie.

Agenda komend kwartaal

05-09-2024   Digitaal overleg - Koplopersoverleg (wekelijks)
12-09-2024   Digitaal overleg - RGB & Werkgroep Bezorg
13-09-2024   Fysieke bijeenkomst - Groeipad interoperabiliteit NUTS - nID
23-09-2024   Fysieke bijeenkomst - Bestuurlijk overleg Actieprogramma iWlz
26-09-2024   Digitaal overleg - Technisch afstemmingsoverleg (om de week)
17-10-2024   Fysieke bijeenkomst - Werkgroep Bezorg & RGB
14-11-2024   Digitaal overleg - RGB & Werkgroep Bezorg
12-12-2024   Digitaal overleg - RGB & Werkgroep Bezorg

Mijlpalen

Mijlpaal 1

Het Zorginstituut heeft op 22 augustus 2024 enkele wijzigingen gepubliceerd van de specificaties van het Indicatieregister. Nieuw in deze publicatie is onder andere het toevoegen van ‘rol’ en ‘relatie’ van een contactpersoon, om zo meer aan te sluiten op de ZIB-systematiek.
Daarnaast zijn er enkele technische wijzigingen doorgevoerd. Bekijk alle specificaties van het Indicatieregister 2

De gewijzigde release van het Indicatieregister 2 is vooralsnog alleen van toepassing op het CIZ en de zorgkantoren.

Mijlpaal 2

Het Zorginstituut maakt eind september de overstap naar Microsoft Teams als platform voor digitale overleggen. We doen ons best om deze overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen, maar kunnen helaas niet voorkomen dat we nieuwe vergaderverzoeken sturen voor afspraken die al gepland staan. Dat zijn bijvoorbeeld digitale referentiegroepen, werkgroepen en andere overleggen. Deelnemers aan deze overleggen ontvangen de nieuwe vergaderverzoeken zo spoedig mogelijk.

Vragen of opmerkingen?

Heb je vragen en/of opmerkingen over het indicatieregister of over het Actieprogramma iWlz in het algemeen?

Neem contact op met ActieprogrammaiWlz@zinl.nl.

 

You are receiving this because you are subscribed to this newsletter from Zorginstituut Nederland. Unsubscribe.