1. Wat is de missie c.q. visie van VGN?
Administratie dient ondersteunend te zijn aan het zorgproces. Dat geldt zowel voor de inhoud (wat leg je vast) als voor het proces (hoe leg je vast, hoe deel je gegevens). Daarbij moeten we zorgmedewerkers zoveel mogelijk ontlasten, zodat zij zich kunnen richten op waar zij goed in zijn en waar cliënten belang bij hebben: het leveren van goede zorg en ondersteuning. Ondersteunende processen moeten we dan zo efficiënt mogelijk inrichten en zoveel mogelijk digitaliseren. Daarbij sluiten we zoveel als mogelijk aan bij landelijke afspraken en maken gebruik van bewezen technologie. Daar wijken we alleen van af als dat noodzakelijk is in het belang van onze cliënten, medewerkers of bedrijfsvoering.
We sluiten aan bij landelijke ontwikkelingen en bewezen technologie zodat onze leden zich kunnen richten op hun kerntaken: het bieden van zorg en ondersteuning aan mensen met een beperking.
2. Wat zijn de belangrijkste prioriteiten van VGN?
Zoals veel andere sectoren hebben we te maken met de grote uitdaging om voldoende en voldoende gekwalificeerde medewerkers te vinden en vast te houden om zorg en ondersteuning te bieden aan onze cliënten. Het is dus belangrijk dat medewerkers hun werk leuk vinden, zodat zij kiezen voor werken in de gehandicaptenzorg en daar ook blijven werken. En het leukste aan hun werk is de omgang met cliënten en daarbij hoort ook iets vervelends als administratie. De last van administratie willen we tot een minimum beperken en daarbij helpt goede elektronische gegevensuitwisseling, zoals het iWlz-berichtenverkeer, maar ook het berichtenverkeer in het sociaal domein.
Deze typen gegevensuitwisseling betreffen vooral financieel-administratieve gegevens en de uitdaging voor de komende jaren is om dat wat we bereikt hebben te behouden en uit te breiden met zorginhoudelijke informatie.
3. Welke bijdrage verwacht je van het Actieprogramma voor de VGN-leden, de organisaties voor gehandicaptenzorg?
Een voorbeeld van betrouwbare gegevensuitwisseling is het iWlz-berichtenverkeer. Eind vorige eeuw begonnen om inzicht te krijgen in wachtlijsten heeft het zich ontwikkeld tot een betrouwbaar en bekend systeem van berichtenuitwisseling. In die 25 jaar hebben we veel weerstand bij zorgmedewerkers moeten overwinnen en veel technische en organisatorische hobbels moeten slechten, maar het systeem staat. En we vinden het allemaal een risico om te gaan sleutelen aan iets wat goed werkt. Maar omdat het berichtenverkeer al 25 jaar werkt en is gebaseerd op oude technologie is grondige vernieuwing noodzakelijk. Om gebruik te maken van de voordelen van nieuwe technieken en om in te spelen op ontwikkelingen als netwerkzorg.
Om die reden zijn we 8 jaar geleden begonnen met het denken over het iWlz-netwerkmodel. Een model dat gebruikmaakt van nieuwe technologie, waarbij de onderlinge afhankelijkheid door elkaar opvolgende berichten minder wordt en waarbij het onderhoud eenvoudiger en flexibeler wordt. Door het ophalen van gegevens bij de bron word je minder afhankelijk van andere partijen én borg je dat gegevens actueel zijn. En je bent flexibeler in beheer en onderhoud doordat betrokken partijen aanpassingen kunnen doorvoeren op momenten dat het hun past. De afhankelijkheid van een grote jaarlijkse release op één moment wordt minder. En dat alles draagt bij aan minder kosten voor het geheel. Het lastige is wel dat er veel spelers betrokken zijn bij dit proces, dat het proces een lange doorlooptijd kent en dat kosten en baten niet altijd bij dezelfde partij landen.
Voor de aanbieders van gehandicaptenzorg verwacht ik dat meer flexibiliteit in het systeem van gegevensuitwisseling zal bijdragen aan betere actuele informatie en minder correcties van verouderde gegevens. Dat bespaart direct tijd (je hoeft niet na te bellen, hoeft niet te corrigeren) en draagt bij aan betere zorg doordat de gegevens waar je mee werkt actueel zijn. Op wat langere termijn biedt het mogelijkheden om je administratieve processen verder te stroomlijnen.
Op de korte termijn betekent overgang naar een andere wijze van gegevensuitwisseling echter ook onzekerheid bij de direct betrokkenen (welke gevolgen heeft dit voor mijn werk?), voor ICT-afdelingen (wat betekenen deze veranderingen voor ons ICT-landschap?) en bij bestuurders (welke investeringen vraagt dit en wanneer verdien ik die terug?).
En waar de focus in eerste instantie nog steeds ligt op financieel-administratieve gegevens is het wenselijk dat ook zorginhoudelijke gegevens een plek krijgen in de gegevensuitwisseling.
4. Op dit moment loopt een herijking van de scope van het Actieprogramma. Welke uitkomst zou je graag willen zien?
Het is belangrijk dat genoemde voordelen van het netwerkmodel bij de herijking overeind blijven. En dat er een perspectief komt op het inpassen van zorginhoudelijke gegevens. Ook is het belangrijk dat de keuzes passen binnen bijvoorbeeld de Nationale Visie en Strategie op het gezondheidsinformatiestelsel. Zodat er op inhoud en techniek samenhang ontstaat tussen alle ontwikkelingen op het gebied van elektronische gegevensuitwisseling. Bovenal hoop ik dat we er in slagen om duidelijke afspraken te maken, die bestendig zijn voor een langdurig programma. Zodat we de ingezette ontwikkeling kunnen voortzetten, waarbij we een realistisch tempo afspreken en een realistische uitfasering van de bestaande functionaliteit uit het iWlz-berichtenverkeer naar het iWlz-netwerkmodel inclusief de uitbreiding met zorginhoudelijke informatie.